Régi történet már ez. Egészen más idők voltak, egészen más alakok uralkodtak a tekintetes vármegyében.
Nobilis idők voltak azok!
Prókátorok nem nyúzták a világot, legfeljebb az volt
honoráriumuk, hogy a katolikus kliens ebédre invitálta meg ügyvédjét, a
lutheránus azt mondta: »köszönöm, barátom uram, legyünk per tu«, míg a
kálvinista egyszerűen azzal a biztatással rótta le perköltségeit:
»aztán, édes úr, ha valami akar lenni a restóráción, itt vagyok én, csak
nekem szóljon«. Finánc nem szaglászott a magyar ember dohányzacskójába,
végrehajtó nem garázdálkodott tízgarasos »meghívásokkal«. A régi
szolgabírák csak akkor hítták magukhoz a nemesembert, ha ebédet adtak.
Minden másképp volt.
Az ország összes évi irodalmát meg lehetett olvasni
nyolc garason a kassai kalendáriomból, már t.i. aki olyan bolond volt,
hogy nemcsak megvette, hanem még tetejébe el is olvasta. A tekintetes
vármegye hatalmasabb volt, mint az ország, s annyira nem fért bőrébe,
hogy a »karancskeszi vármegye« repedt ki belőle.
A két kopottfejű oroszlán a megyeházáról olyan
méltósággal bámult le arra a komisz Európára, mintha azon gondolkoznék,
hogy ugyan hány világrészt egyék meg früstökre.
Minden hirdette a tekintetes vármegye nagy hatalmát!
A hajdú tarsolyára hímzett N. V. betűktől kezdve
egész a székváros közepén emelkedő emeletes palotáig, melynek fedeléről
egész sereg varjú károg rémletesen, mintha az is a teens megye büntető
hatalmáról tartana tudós felolvasásokat: mert az a büszkén kiemelkedő
fedél a börtön tetőzete.
Börtön, deres s a mogyorófa-pálca jelvényei alatt összpontosult a világtársadalom fennállásának logikája.
Nem az emberekért van a mogyorófa-pálca, hanem a
mogyorófa-bot kedveért vannak teremtve az emberek, hogy a szolgabírónak
nemes passziója hevében legyen kin kitölteni a mérgét. Ez volt az
uralkodó vélemény, minélfogva külön büntető-kódex volt minden egyes
szolgabíró. Ha az emberfiára unalmában rádiktáltatott olvasatlan
huszonötöt, pipogya újságírók ki nem kürtölhették a lapokban. Először,
mert nem is voltak lapok, de másodszor, ha lettek volna is, úgysem
olvasta volna senki, aztán meg harmadszor... statárium neki az
akasztófáravalónak, ha a vármegye dolgába merné magát ártani.
Könyv, tudomány nem háborgatta álmainkat. Tudtunk mi
mindent. Nem volt már a világon semmi megtanulni valónk: mert vagy arról
beszél a bolondos ánglus ezer megírt könyvében, ami úgyis benne van a
»Corpus Juris«-ban és akkor felesleges, vagy arról beszél, ami nincs
benne, és akkor ostobaság. Tertium non datur. Ami pedig tudományos
embert illet, ott van Széchenyi Pista. Azzal tessék diskurálni.
Gondolkozik az mindnyájunk helyett.
Ezt a szót »haladás« kiküszöbölte a »vis inertiae« a
nemzet szótárából. Ismeretlen pogány mondat volt az előttünk. Inkább
nekitámaszkodtunk az ellenkezőnek. Még a »Hármas Kis Tükör« bölcs
összecsinálója is ilyeket írt ékes carmenekben:
»N..... vármegyében kell járni nagy sáron.«
Még én is úgy tanultam valaha. A tiszteletre méltó
sár, melybe belefúlnak a haszontalan új eszmék, beleolvadt a címerünkbe.
Úgy néztük, mint megannyi aranyat. Jó volt az nekünk. Nem kell
közlekedési út; mi az istennyilának? Magunk csak kivontatjuk magunkat
paraszt-forsponttal a szomszéd faluig, hol egy valamirevaló
tarokk-kompánia csak összetákolódik; idegen vármegyéből való ember meg
hadd búsuljon rajta, mint jöjjön ide, ha - nem lehet.
Legalább a német nem akad ránk ebben az átkozott sárban.
És az igaz is, hogy a német nem is akadt ránk, hanem ahelyett idetalált egy, a németnél is nagyobb hatalom - a »Liberalizmus«.
Az is úgy jött ide, hogy előbb megtanult röpülni.
...Világot borító szárnyait összecsapta felettünk,
lehelete összevegyült az ország levegőjével, melyet ki magába szívott,
elkezdett beszélni, mint a mákony-ivó, soha nem hallott, őrült, bolondos
eszmezagyvalékról, egyenlőségről, testvériségről. Fojtott lett a
levegő, hogy elkezdett tőle köhögni a fél ország, mintha tüdővészben
volna.
Új tüdő kellett az új levegőhöz. Az ország kezdett kivedleni régi bőréből, nem várva be, míg lehámozza róla az idő.
A megyeháza most is ott állott ugyan, hol előbb, a
zsinóros hajdú most is oly begyesen lépkedett, mint hajdan, a szolgabíró
dohányzacskójának sallangja most is olyan gavallérosan verdeste
tekintetes lábszárait, mint régente, a feneketlen sár is ott lotyogott a
gyilkos utakon, a deres is megmaradt kevélykedni a vármegyeház udvarán,
s a főjegyzői kalamárisban is ott álmodott a tintába beszáradt toll
azokról a gyűlésekről, miken mindig azt határozták, hogy majd határozni
fognak;... de a bolondos korszak új erkölcsöt teremtett, s mint mikor a
földbe ültetett krumpli kitolja a rothadásba átment ősanyagot, az
emberek kezdtek meg nem férni egymással. Az egyiknek az volt a kifogása a
másik ellen, hogy nem liberális.
Liberalizmus!
Tudta is azt még akkor valaki: mi az? Aki tudta, az
is elfelejthette. Hiszen olyan régen volt már, mikor a »Libertas«
feliratú zászlókat csókolta a hazai levegő. Az a torony is évek előtt
dőlt le már, amelyiken lobogtak!
Csak úgy derengett még akkor ez az eszme, mint a nyugtalanul alvók előtt a hajnal epedve várt szürkülete.
Aztán bajos dolog volt azt olvasni és elhinni is
mind, ami annak a bűbájos tündérasszonynak homlokára volt írva, kit
»Egyenlőségnek« hínak.
Ha akadtak udvarlói, bezzeg akadtak ócsárlói is.
És ezek az ócsárlók is kemény, szenvedélyes emberek
voltak, kiket a megszokottság odaláncolt a mozdulatlan röghöz, melyről
meg voltak győződve, hogy az arany.
Küzdeni a félvilág ellen lovagiasságból, becsületből;
könnyelműségből, királyné szép szemének felszárított könnycseppeért,
királynak kimondott kevély szaváért: annak van értelme; de az
egyenlőségért, testvériségért harcolni, perorálni: az őrület,
eszeveszettség...
Így gondolkoztak a közönyösek, kiket a szép
istenasszony meg nem szúrt ragyogó szempillantásával; de hát azok hogy
gondolkoztak még, akik gyűlölték tündérarcát...
A világ vége közelít. A százados logikát halomra készülnek dönteni az új emberek.
Avagy logika az, ha midőn meglátja az ember maga
mellett a meztelen koldust, ő is meztelenre vetkőzzék, hogy legyen
egyenlőség, vagy öleljen szívére minden földönfutót, odavarrva azt saját
gallérjához osztályos atyafinak, hogy legyen testvériség.
Meg kell a mozgó földet állítani! Hogy mert
megmozdulni a semmirekellő anélkül, hogy engedelmet kért volna rá akár a
fenséges palatinustól, akár a tekintetes karok- és rendektől.
Sokan voltak, akik így gondolkoztak, s először
morogni, későbben pedig küzdeni is kezdtek az új emberek ellen. Nem kell
megmosolyogni e harcot azért, hogy sok tréfás, nevetséges, és kevés
hősies elem van [benne]: nagy és szent volt az, mint akármelyik.
Harci kürt nem lelkesítette, megdördült ágyú nem
üsztökélte, kibontott zászló nem vezette, omló vérpatak bele nem bőszíté
a harcba azokat a jó táblabírákat, kikre előszeretettel fogjuk rá, hogy
csak »toasztirozni» tudtak; hanem egy néma gondolat, mit akkor
kimondani sem tudtak, csak csírájában hordtak szívök alatt, egy
gondolat, mit az ösztön érlelt meg előbb s csak azután jegyezett el az
észnek, gondolat, melyet nem ültetett, nem vetett senki, támadt, kikelt
magától, mint az ősrengetegek virágserege. Azokat ki ültette? ki
parancsolta meg az őserdőnek, hogy egy időben soha nem látott színű,
soha nem szagolt illatú virágokat hozzon?
A virágok az anyaföld gondolatai; de hát a mi gondolataink kinek a virágai?...
Mindid nehéz volt az élet!! De egyszer majd meg lá'd, jobb lesz! Ne legyünk elégesetlenek!! Ahogy vetünk, úgy aratunk!!::)))
VálaszTörlésMarikám, nekem az utolsó mondat nagyon tetszik! :)))
VálaszTörlés